Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Gminy Chojna

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

Tagi

UCHWAŁA Nr XXV/188/2020 RADY MIEJSKIEJ w CHOJNIE z dnia 26 listopada 2020 r. w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Chojna

UCHWAŁA Nr XXV/188/2020

RADY MIEJSKIEJ w CHOJNIE

z dnia 26 listopada 2020 r.

w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Chojna

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 713, poz. 1378) oraz art. 4 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1439, z 2019 r. poz. 2020), po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Gryfinie, uchwala się, co następuje:

§ 1. Uchwala się Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Chojna, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.

§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Gminy Chojna.

§ 3. Traci moc uchwała Nr III/18/2018 Rady Miejskiej w Chojnie z dnia 13 grudnia 2018 r. w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Chojna (Dz. Urz. Woj. Zach. z 2019 r. poz. 450).

§ 4. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Zachodniopomorskiego, z mocą obowiązującą od dnia 1 stycznia 2021r.

Przewodniczący Rady

Radosław Karwan

 

Załącznik do Uchwały Nr XXV/188/2020 Rady Miejskiej w Chojnie z dnia 26 listopada 2020

 

Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Chojna

Rozdział I

Postanowienia ogólne

§ 1. Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Chojna, zwany dalej „regulaminem”, określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Chojna.

Rozdział II

Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości

§ 2. 1. Właściciel nieruchomości obowiązany jest do utrzymania czystości i porządku oraz należytego stanu sanitarno-higienicznego na terenie nieruchomości poprzez:

  1. wyposażenie nieruchomości w pojemniki i worki do zbierania odpadów komunalnych, o których mowa w rozdziale III niniejszego regulaminu;
  2. zbieranie w sposób selektywny powstałych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych z wydzieleniem następujących frakcji odpadów:

a) papier i tektura,

b) szkło i odpady opakowaniowe ze szkła,

c) metal, tworzywa sztuczne, odpady opakowaniowe wielomateriałowe,

d) bioodpady,

e) przeterminowane leki i chemikalia,

f) meble i inne odpady wielkogabarytowe,

g) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny,

h) zużyte opony,

i) zużyte baterie i akumulatory,

j) odpady niebezpieczne,

k) odpady budowlane i rozbiórkowe,

l) odpady niekwalifikujące się do odpadów medycznych powstałych w gospodarstwie domowym w wyniku przyjmowania produktów leczniczych w formie iniekcji i prowadzenia monitoringu poziomu substancji we krwi, w szczególności igły i strzykawki,

ł) odpady z tekstyliów i odzieży,

m) wszelkiego rodzaju lampy żarowe, halogenowe, świetlówki;

  1. przekazywanie selektywnie zebranych odpadów komunalnych przedsiębiorcy odbierającemu odpady lub bezpośrednio do Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych.

2. Obowiązkiem właściciela nieruchomości jest uprzątnięcie błota, śniegu i lodu oraz innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego, w tym z chodników położonych wzdłuż ich nieruchomości.

3. Mycie pojazdów samochodowych poza myjniami może odbywać się tylko pod warunkiem:

  1. niezanieczyszczania środowiska i odprowadzania powstających ścieków do kanalizacji sanitarnej lub zbiornika bezodpływowego;
  2. dokonywania tych czynności na wydzielonych częściach nieruchomości oraz przy użyciu środków ulegających biodegradacji.

4. Naprawa pojazdów samochodowych poza warsztatami samochodowymi może odbywać się pod warunkiem:

  1. niezanieczyszczania środowiska i gromadzenia powstających odpadów w urządzeniach do tego przeznaczonych;
  2. dokonywania wyłącznie drobnych napraw pojazdów samochodowych;
  3. niestwarzania uciążliwości dla właścicieli sąsiednich nieruchomości.

5. Ustala się następujące zasady w zakresie prowadzenia selektywnego zbierania i odbierania odpadów:

  1. odpady komunalne zbierane selektywnie, z wyłączeniem odpadów wielkogabarytowych, budowlanych i rozbiórkowych należy gromadzić w pojemnikach lub workach przeznaczonych na ten cel o pojemnościach i oznakowaniu określonym w § 6, § 13 i § 15 i przekazywać odbiorcy odpadów komunalnych;
  2. odpady budowlane i rozbiórkowe pochodzące z gospodarstw domowych należy przekazywać bezpośrednio do Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych;
  3. odpady wielkogabarytowe - nie wymagają specjalnych pojemników do zbierania. Odpady te należy wystawić do odbioru zgodnie z ustalonym harmonogramem, w miejscach gromadzenia odpadów komunalnych. Odpady te mogą być także przekazywane bezpłatnie bezpośrednio do Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych;
  4. odpady niebezpieczne - nie wymagają specjalnych pojemników, w miarę możliwości winny być zbierane w oryginalnych opakowaniach transportowych chroniących środowisko i ludzi i przekazywane bezpośrednio do Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych. Poszczególne rodzaje odpadów problemowych mogą być również zbierane w punktach uczestniczących w ich zbiórce (np. sklepy, apteki, placówki oświatowe i inne);
  5. selektywnie zebrane odpady pochodzące z gospodarstw domowych - przeterminowane leki można przekazać do pojemników ustawionych w aptekach, których adresy dostępne są na stronie internetowej: www.chojna.pl, www.bip.chojna.pl;
  6. wszelkie frakcje odpadów komunalnych zebrane selektywnie, których przekazanie podmiotowi uprawnionemu do świadczenia w terminach zgodnych z harmonogramem było niemożliwe, można przekazać do Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych;
  7. pozostałe odpady komunalne, które nie są zbierane w sposób selektywny należy gromadzić w pojemnikach przeznaczonych do zbierania odpadów niesegregowanych (dalej: także zmieszanych); w sytuacjach wyjątkowo zwiększonej ilości odpadów dopuszcza się ich zbieranie w workach i ustawianie przy pojemnikach przeznaczonych do zbierania odpadów niesegregowanych (zmieszanych).

§ 3 1. Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych dla mieszkańców Gminy Chojna zapewnia nieodpłatne przyjmowanie następujących odpadów:

  1. papier i tektura,
  2. szkło i odpady opakowaniowe ze szkła,
  3. metal, tworzywa sztuczne, odpady opakowaniowe wielomateriałowe,
  4. bioodpady,
  5. przeterminowane leki i chemikalia,
  6. meble i inne odpady wielkogabarytowe,
  7. zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny,
  8. zużyte opony,
  9. zużyte baterie i akumulatory,
  10. odpady niebezpieczne,
  11. odpady budowlane i rozbiórkowe,
  12. odpady niekwalifikujące się do odpadów medycznych powstałych w gospodarstwie domowym w wyniku przyjmowania produktów leczniczych w formie iniekcji i prowadzenia monitoringu poziomu substancji we krwi, w szczególności igły i strzykawki,
  13. odpady z tekstyliów i odzieży,
  14. wszelkiego rodzaju lampy żarowe, halogenowe, świetlówki.

2. Szczegółowa lokalizacja Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych, godziny otwarcia, firmę, oznaczenie siedziby i adres albo imię, nazwisko i adres prowadzącego Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych udostępnione będą na stronie internetowej Urzędu www.bip.chojna.pl, www.chojna.pl oraz w sposób zwyczajowo przyjęty.

Rozdział III

Rodzaje i minimalna pojemność pojemników lub worków przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości, w tym na terenach przeznaczonych do użytku publicznego oraz na drogach publicznych, warunków rozmieszczania tych pojemników i worków oraz utrzymania pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym

§ 4. Odpady komunalne należy gromadzić w zamkniętych i szczelnych pojemnikach (kontenerach) wyłącznie do tego celu przeznaczonych spełniających polskie normy PN-EN 840 oraz przeznaczonych do tego celu workach.

§ 5. Określa się następującą minimalną pojemność pojemników i worków przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych:

  1. z nieruchomości zamieszkałych:
  1. do zbierania odpadów komunalnych zmieszanych - pojemniki o minimalnej pojemności 120 l,
  2. do selektywnego zbierania odpadów komunalnych o których mowa w § 2 ust. 1, pkt 2
    lit. a-d z budynków mieszkalnych jednorodzinnych - worki o minimalnej pojemności 60 l,
  3. do selektywnego zbierania odpadów komunalnych z nieruchomości z budynków wielolokalowych - pojemniki o minimalnej pojemności 240 l,
  4. do selektywnego zbierania odpadów komunalnych, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 2 lit. a-d z budynków wielolokalowych poniżej 7 lokali dopuszcza się używanie worków o minimalnej pojemności 60 l,
  5. z budynków wielolokalowych, w których liczba lokali nie jest większa niż siedem, a nieruchomość nie jest objęta wspólnym zarządem, odbiór odpadów komunalnych odbywa się zgodnie z częstotliwością obowiązującą dla budynków mieszkalnych jednorodzinnych;
  1. z nieruchomości niezamieszkałych:
  1. do zbierania odpadów komunalnych zmieszanych - pojemniki o minimalnej pojemności 120 l,
  2. do selektywnego zbierania odpadów komunalnych - worki o minimalnej pojemności 60 l lub pojemniki o minimalnej pojemności 120 l,
  3. do zbierania odpadów komunalnych zmieszanych na terenach przeznaczonych
    do użytku publicznego na drogach publicznych i w miejscach publicznych - kosze uliczne o minimalnej pojemności 20 l.

§ 6. Właściciel nieruchomości zamieszkałej, przy jej wyposażaniu w pojemniki lub worki przeznaczone do zbierania odpadów komunalnych, zobowiązany jest dostosować ich pojemność do częstotliwości odbioru odpadów z nieruchomości oraz liczby osób korzystających z pojemników, przy uwzględnieniu:

  1. w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych:
  1. gospodarstwo do 4 osób - co najmniej 1 pojemnik o pojemności 120 l do zbierania odpadów niesegregowanych oraz po jednym worku na odpowiednią frakcję odpadów segregowanych,
  2. gospodarstwo od 5 osób i większe - co najmniej 1 pojemnik o minimalnej pojemności 240 l oraz po jednym worku na odpowiednią frakcję odpadów segregowanych,
  1. w budynkach wielolokalowych - pojemniki do zbierania odpadów niesegregowanych oraz pojemniki na odpowiednią frakcję odpadów segregowanych o minimalnej pojemności 1100 l, uwzględniającej średnią tygodniową ilość wytwarzanych odpadów komunalnych - 20 l na osobę.

§ 7. 1. Właściciel nieruchomości niezamieszkałej, przy jej wyposażaniu w pojemniki
i worki przeznaczone do zbierania odpadów komunalnych, zobowiązany jest dostosować pojemność pojemników i worków każdej z frakcji odpadów segregowanych oraz do zbierania odpadów niesegregowanych do częstotliwości odbioru odpadów z nieruchomości, liczby osób korzystających z pojemników oraz uwzględnić średnią tygodniową ilość wytwarzanych odpadów komunalnych, wynoszącą:

  1. dla budynków przeznaczonych dla administracji publicznej, kultury i innych budynków biurowych i socjalnych; dla zakładów rzemieślniczych, usługowych i produkcyjnych w odniesieniu do pomieszczeń biurowych i socjalnych - 10 l na każdą osobę zatrudnioną, jednak nie mniej niż jeden pojemnik o minimalnej pojemności 120 l;
  2. dla szkół wszelkiego typu, żłobków i przedszkoli - 6 l na każdą osobę zatrudnioną, ucznia, dziecko jednak nie mniej niż jeden pojemnik o minimalnej pojemności 240 l;
  3. dla lokali handlowych - co najmniej 10 l na każdą osobę zatrudnioną, przy czym nie mniej niż jeden pojemnik 120 l na lokal;
  4. dla lokali gastronomicznych - 10 l na jedno miejsce konsumpcyjne, jednak nie mniej niż jeden pojemnik o minimalnej pojemności 120 l na lokal; dotyczy to także miejsc zlokalizowanych na zewnątrz lokalu;
  5. dla ulicznych punktów szybkiej konsumpcji - nie mniej niż jeden pojemnik
    o minimalnej pojemności 120 l na punkt;
  6. dla domów opieki, hoteli, pensjonatów, koszarów, internatów, zakładów karnych itp. - 12 l na jedno łóżko, jednak nie mniej niż jeden pojemnik o pojemności 240 l;
  7. dla ogródków działkowych 20 l/tydzień na każdy rodzinny ogródek działkowy
    w rozumieniu ustawy z dnia 13 grudnia 2013 r. o rodzinnych ogrodach działkowych (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 2176) w okresie od marca do października, oraz 10l/tydzień na każdy rodzinny ogródek działkowy od listopada do lutego;
  8. właściciel nieruchomości, na której znajduje się domek letniskowy lub innej nieruchomości wykorzystywanej na cele rekreacyjno - wypoczynkowe zobowiązany jest wyposażyć ją w co najmniej jeden pojemnik lub worek z przeznaczeniem na każdą frakcję odpadów segregowanych i do zbierania odpadów niesegregowanych (zmieszanych) o pojemności 120 l każdy;
  9. na drogach i w miejscach publicznych, na przystankach komunikacji publicznej, w parkach - kosze uliczne o minimalnej pojemności 20 l, odległość pomiędzy koszami dla ruchu pieszego i w parkach nie może przekroczyć 100m, natomiast na przystankach – kosze należy zlokalizować przy wiatach;
  10. dla targowisk, hal targowych, giełd - 1 l na każdy m2 powierzchni całkowitej, jednak nie mniej niż jeden pojemnik o pojemności 240 l;
  11. dla gabinetów lekarskich, weterynaryjnych i innych - 15 l na każdą osobę  zatrudnioną, jednak nie mniej niż jeden pojemnik o pojemności 120 l;
  12. dla cmentarzy – co najmniej jeden pojemnik 660 l;
  13. dla kempingów, pól namiotowych, obozowisk - 2 l na każde 10m² powierzchni  całkowitej, jednak nie mniej niż jeden pojemnik o minimalnej pojemności 240 l;
  14. dla innych nieruchomości niezamieszkałych niewymienionych powyżej - nie mniej niż jeden pojemnik o pojemności 120 l;
  15. w przypadku lokali handlowych z zakresu branży spożywczej i gastronomicznych,
    dla zapewnienia czystości wymagane jest również ustawienie na zewnątrz przy wyjściu z lokalu, co najmniej jednego kosza o minimalnej pojemności 20 l.

2. Zabrania się wrzucania do koszy ulicznych odpadów pochodzących z gospodarstw domowych, ogrodów działkowych oraz będących wynikiem prowadzenia działalności handlowej, produkcyjnej bądź usługowej.

3. Właściciele nieruchomości użytku publicznego (sklepy, biura, urzędy itp.) zobowiązani są do wyposażenia ich wejść/wyjść w kosze na odpady o pojemności minimum 20 l, opróżniane w miarę potrzeb.

4. Zarządcy dróg i ulic gminnych, w ciągach pieszych zobowiązani są do wyposażenia ich w kosze uliczne, rozstawione wg rzeczywistych potrzeb.

§ 8. Normy gromadzenia odpadów, o których mowa w § 7 nie obejmują odpadów innych niż komunalne, wytwarzanych na terenie nieruchomości niezamieszkałych lub nieruchomości w części niezamieszkałej.

§ 9. Właściciel nieruchomości, która w części stanowi nieruchomość zamieszkałą, a w części nieruchomość niezamieszkałą, przy jej wyposażaniu w pojemniki przeznaczone do zbierania odpadów komunalnych, stosuje przepisy § 5 § 6 i § 7 odpowiednio.

§ 10. Właściciel nieruchomości niezamieszkałej wyposaża nieruchomość w pojemniki lub worki do segregacji odpadów na cztery frakcje i pojemnik na odpady zmieszane.

§ 11. Właściciel nieruchomości, na której będzie organizowana impreza masowa, ma obowiązek wyposażenia tej nieruchomości w pojemniki o pojemności dostosowanej do przewidywanej średniej liczby osób uczestniczących w imprezie, uwzględniając średnią ilość wytwarzanych odpadów 5 l na 1 osobę.

§ 12. 1. Ustala się następującą kolorystykę pojemników do selektywnego zbierania odpadów komunalnych:

  1.  NIEBIESKI oznaczony napisem „PAPIER” - na papier i tekturę;
  2. ZIELONY oznaczony napisem „SZKŁO” - na szkło i odpady opakowaniowe ze szkła;
  3. ŻÓŁTY oznaczony napisem „METALE I TWORZYWA SZTUCZNE” - na tworzywa sztuczne, odpady opakowaniowe wielomateriałowe oraz metal;
  4. BRĄZOWY- oznaczony napisem „BIO” - na bioodpady.

2. Ustala się następującą kolorystykę worków do selektywnego zbierania odpadów komunalnych:

  1. NIEBIESKI oznaczony napisem „PAPIER” - na papier i tekturę;
  2. ZIELONY oznaczony napisem „SZKŁO” - na szkło i odpady opakowaniowe ze szkła;
  3. ŻÓŁTY oznaczony napisem „METALE I TWORZYWA SZTUCZNE” - na tworzywa sztuczne, odpady opakowaniowe wielomateriałowe oraz metal;
  4. BRĄZOWY- oznaczony napisem „BIO” - na bioodpady.

3. Do gromadzenia odpadów zmieszanych stosowane są pojemniki lub worki w kolorze czarnym.

§ 13. 1. W przypadku, gdy odpady wymienione w § 2 ust. 1, pkt 2, lit. a - c, są zbierane w sposób selektywny powinny być gromadzone:

  1. w workach – z budynków mieszkalnych jednorodzinnych, przy czym worki te mogą być umieszczone w pojemnikach, z zastrzeżeniem, że w dniu odbioru odpadów właściciel nieruchomości obowiązany jest do wyjęcia worków z pojemników i umieszczenia ich w miejscu widocznym przed posesją;
  2. w pojemnikach - na terenie pozostałych nieruchomości zamieszkałych;
  3. w pojemnikach lub workach - na terenie nieruchomości niezamieszkałych.

2. Właściciel nieruchomości zamieszkałej, który zamierza prowadzić selektywną zbiórkę bioodpadów do własnego kompostownika, ma obowiązek wykazać go w składanej deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, w której oświadczy, że wszystkie bioodpady powstające na terenie wskazanej nieruchomości są w całości zagospodarowane we własnym kompostowniku. W przypadku, gdy właściciel nieruchomości zabudowanej budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym kompostuje bioodpady stanowiące odpady komunalne w kompostowniku przydomowym zwalnia się go z obowiązku posiadania pojemnika lub worka na bioodpady. Przydomowy kompostownik musi spełniać wymagania określone w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. z 2019 r. poz. 1065).

  1. właściciel nieruchomości, nieposiadający kompostownika gromadzi bioodpady w odpowiednich workach lub pojemnikach przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych, określonych w niniejszym rozdziale i przekazuje je przedsiębiorcy odbierającemu odpady.

3. Kompostowanie bioodpadów komunalnych prowadzi się w szczególności poprzez:

  1. składowanie odpadów w gotowych kompostownikach ogrodowych;
  2. składowanie odpadów w drewnianych kompostownikach ogrodowych o budowie ażurowej ułożonych tak, aby zapewnić dostęp powietrza do warstw złożonych odpadów lub w formie pryzmy, gdzie materiał biodegradowalny układa się warstwowo.

4. Kompostowania bioodpadów stanowiących odpady komunalne nie prowadzi się w dołach wykopanych w ziemi lub zbiornikach betonowych ograniczających dostęp powietrza.

5. W kompostowniku nie gromadzi się odpadów nieorganicznych, tych które zawierają chemikalia, resztek kuchennych odzwierzęcych (mięso, ryby, kości).

6. W przypadku rezygnacji z kompostowania bioodpadów w przydomowym kompostowniku właściciel nieruchomości zobowiązany jest poinformować o zmianie dotychczasowego sposobu zagospodarowania odpadów poprzez ujawnienie tej okoliczności w aktualizacji deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

§ 14. Pojemniki i worki przeznaczone do zbierania odpadów komunalnych powinny:

  1. spełniać wymagania określone w ustawie z dnia 30 sierpnia 2002 r. o systemie oceny zgodności (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 155, z 2020 r. poz. 1339);
  2. być trwale i czytelnie oznakowane rodzajem odpadów, jakie mają być do nich zbierane.

§ 15. Pojemniki, w których gromadzone są odpady, powinny być utrzymane przez właściciela nieruchomości w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym, w szczególności:

  1. użytkowanie nie powinno prowadzić do przeciążenia lub uszkodzenia pojemników;
  2. przy określaniu miejsc usytuowania pojemników i worków, właściciel nieruchomości zobowiązany jest uwzględnić przepisy prawa budowlanego;
  3. właściciel nieruchomości zobowiązany jest gwarantować dostęp dla pracowników przedsiębiorcy odbierającego odpady w dniu ich odbioru. Pojemniki na odpady oraz worki z wyselekcjonowanymi odpadami należy ustawić w miejscu widocznym, dostępnym dla pracowników przedsiębiorcy odbierającego odpady komunalne, bez konieczności otwierania wejścia na teren nieruchomości lub, gdy takiej możliwości nie ma, należy wystawić je w dniu odbioru, przed wejściem na teren nieruchomości, w miejsce umożliwiające swobodny do nich dojazd;
  4. właściciel nieruchomości ma obowiązek okresowego dezynfekowania pojemników;
  5. właściciel nieruchomości zobowiązany jest do wrzucania odpadów odpowiednio do pojemników zgodnie z ich przeznaczeniem;
  6. właściciel nieruchomości zobowiązany jest do domykania pojemników wyposażonych w klapy w celu zabezpieczenia przed dostępem wód opadowych.

§ 16. 1. Tereny, na których umieszczone są pojemniki i worki służące do zbierania odpadów komunalnych powinny być w odpowiednim stanie sanitarnym i porządkowym, co oznacza, że odpady nie powinny znajdować się poza pojemnikami lub workami, a podłoże nie powinno być zanieczyszczone odpadami i wyciekami z pojemników.

2. Zabrania się wystawiania odpadów wielkogabarytowych bezpośrednio przy pojemnikach przeznaczonych do gromadzenia odpadów komunalnych, z wyjątkiem dni, w których zgodnie z harmonogramem został ustalony odbiór takich odpadów.

§ 17. 1. Zabrania się mieszania odpadów zebranych selektywnie ze zmieszanymi odpadami komunalnymi oraz różnych rodzajów odpadów zebranych selektywnie ze sobą.

2. Obowiązek prowadzenia przez właściciela nieruchomości selektywnego zbierania odpadów komunalnych uznaje się za spełniony, jeżeli zostaną jednocześnie spełnione dwa warunki:

  1. jeżeli w odebranych od właściciela nieruchomości odpadach gromadzonych w pojemnikach lub workach przeznaczonych do selektywnej zbiórki odpadów, umieszcza się wyłącznie te odpady, na które przeznaczony jest odpowiednio oznaczony pojemnik lub worek;
  2. jeżeli w odebranych od właściciela nieruchomości odpadach gromadzonych w pojemnikach lub workach przeznaczonych do zbiórki zmieszanych (niesegregowanych) odpadów komunalnych, nie znajdują się odpady, które podlegają obowiązkowi segregacji.

§ 18. Właściciele nieruchomości mogą być wyposażeni w worki przeznaczone do zbierania odpadów komunalnych, za pośrednictwem przedsiębiorcy odbierającego odpady komunalne.

Rozdział IV

Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz terenów przeznaczonych do użytku publicznego

§ 19. Odbiór odpadów komunalnych  z nieruchomości może być dokonywany wyłącznie przez przedsiębiorcę odbierającego odpady, z zastrzeżeniem możliwości dowozu odpadów zbieranych selektywnie bezpośrednio do Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych przez właściciela nieruchomości.

§ 20. 1. Ustala się, że zmieszane odpady komunalne będą odbierane z terenu Gminy Chojna od właścicieli nieruchomości z częstotliwością:

  1. z budynków mieszkalnych jednorodzinnych - raz na dwa tygodnie;
  2. z budynków wielolokalowych  - raz na tydzień.

2. Odpady zbierane w sposób selektywny: papier, metal, tworzywo sztuczne, szkło, opakowania wielomateriałowe odbierane będą od właścicieli nieruchomości z częstotliwością:

  1. z budynków mieszkalnych jednorodzinnych - raz na dwa tygodnie;
  2. z budynków wielolokalowych  - raz na dwa tygodnie.

3. Bioodpady zbierane będą od właścicieli nieruchomości  z częstotliwością:

  1. z budynków mieszkalnych jednorodzinnych - raz na dwa tygodnie;
  2. z budynków wielolokalowych - w okresie od 1 kwietnia do 31 października – raz na tydzień. W pozostałych okresach raz na dwa tygodnie.

4. Odpady wielkogabarytowe - meble, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny oraz zużyte opony - dwa razy w roku według ogłoszonego harmonogramu odbioru odpadów komunalnych.

5. Odpady budowlane i rozbiórkowe powinny być gromadzone w pojemnikach przeznaczonych do zbierania odpadów budowlanych (w kontenerach) dostarczanych i odbieranych przez przedsiębiorcę posiadającego wpis do rejestru działalności regulowanej w zakresie odbioru odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości na terenie Gminy Chojna, na koszt właściciela nieruchomości.

6. Odpady zbierane selektywnie, o których mowa w § 2 ust.1 pkt 2 lit. od h do m regulaminu, dostarczane są przez właściciela nieruchomości w sposób ciągły bezpośrednio do Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych.

7. Odpady zielone dostarczane są przez właściciela nieruchomości w sposób ciągły bezpośrednio do Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych.

8. Przeterminowane leki dostarczane są w sposób ciągły do aptek, w których znajdują się pojemniki na te odpady, bądź do Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych.

§ 21. Odpady wielkogabarytowe powinny być gromadzone, nie wcześniej niż 24 godziny przed wyznaczonym terminem odbioru, na terenie nieruchomości w miejscu przeznaczonym na gromadzenie odpadów, w sposób umożliwiający swobodny dostęp przedsiębiorcy odbierającego odpady komunalne.

§ 22. Z terenów przeznaczonych do użytku publicznego oraz z koszy ulicznych odpady komunalne powinny być odbierane z częstotliwością, która nie powoduje ich przepełnienia, jednak nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie.

§ 23. 1.Właściciele nieruchomości obowiązani są do pozbywania się nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości w sposób systematyczny, nie dopuszczając do przepełnienia się urządzeń do ich gromadzenia, gwarantując zachowanie czystości i porządku na nieruchomości.

2. Właściciel nieruchomości ma obowiązek zawarcia umowy na odbiór nieczystości ciekłych z przedsiębiorcą odbierającym nieczystości ciekłe.

3. Opróżnianie zbiorników bezodpływowych odbywa się na podstawie zamówienia właściciela nieruchomości, złożonego do przedsiębiorcy odbierającego nieczystości ciekłe, z którym podpisał umowę.

4. Częstotliwość opróżniania zbiorników oczyszczalni przydomowych z osadów ściekowych wynika z instrukcji ich eksploatacji.

§ 24. Właściciele nieruchomości niezamieszkałych zobowiązani są do pozbywania się odpadów komunalnych w sposób i z częstotliwością zgodną z zawartą, z podmiotem odbierającym odpady komunalne umową na odbiór odpadów, nie rzadziej jednak niż raz na dwa tygodnie.

Rozdział V

Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mające na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku

§ 25. 1. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe, w szczególności psy, zobowiązane są trzymać je na terenie swojej nieruchomości.

2. W przypadku posiadania psa rasy uznawanej za agresywną (zgodnie z rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 28 kwietnia 2003 r. w sprawie wykazu ras uznawanych za agresywne (Dz. U. z 2003, Nr 77, poz. 687), mieszańca psa rasy agresywnej lub zagrażającemu otoczeniu prowadzenia psa na smyczy i w nałożonym kagańcu, obowiązek ten nie dotyczy oznakowanych psów przewodników i psów asystujących osoby niepełnosprawne.

3. Ustęp 2 stosuje się odpowiednio do innych zwierząt domowych mogących stanowić zagrożenie dla ludzi.

Rozdział VI

Wymagania utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych
z produkcji rolniczej

§ 26. 1. Na terenie Chojny dopuszcza się hodowlę zwierząt gospodarskich poza terenem ścisłej zabudowy mieszkaniowej otoczonej murem zabytkowym wyznaczonym jako teren zabytkowy wpisany do rejestru zabytków pod Nr 76 „Stare Miasto” oraz instytucjami użyteczności publicznej, ogrodami działkowymi, terenami wyznaczonymi w planie zagospodarowania przestrzennego, jako rekreacyjne.

2. Trzymanie zwierząt gospodarskich dopuszczalne jest na nieruchomości z zapewnieniem odległości nie mniej niż 10 m od granicy posesji od strony drogi; odległość od pozostałych granic może być mniejsza, o ile wyrażą na to pisemną zgodę właściciele sąsiednich nieruchomości.

§ 27. Prowadzący hodowlę zwierząt gospodarskich zobowiązany jest zapewnić:

  1. gromadzenie i usuwanie powstających w związku z hodowlą odpadów i nieczystości w sposób zgodny z przepisami sanitarnymi, w taki sposób aby ich usytuowanie nie powodowało zanieczyszczenia terenu nieruchomości oraz wód powierzchniowych i podziemnych;
  2. przetrzymywanie i prowadzenie hodowli nie będzie powodowało uciążliwości, w szczególności zapachowych, hałasu dla współużytkowników oraz użytkowników nieruchomości sąsiednich.

Rozdział VII

Wyznaczanie obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminy jej przeprowadzenia

§ 28. 1. Obowiązkowej deratyzacji podlegają obszary:

1) zabudowane obiektami i magazynami wykorzystywanymi odpowiednio do przetwórstwa, przechowywania lub składowania produktów rolno-spożywczych;

2) zabudowane obiektami, w których prowadzona jest działalność w zakresie zbierania lub przetwarzania odpadów.

2. Deratyzację należy przeprowadzić w okresie wiosennym (w kwietniu lub w maju) lub jesiennym (we wrześniu lub w październiku), a także każdorazowo w przypadku wystąpienia populacji gryzoni.

3. Na obszarach, na których nie jest wyznaczona obowiązkowa deratyzacja, należy przeprowadzić ten zabieg każdorazowo w przypadku wystąpienia populacji gryzoni.

Rozdział VIII

Inne wymagania wynikające z Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami

§ 29. 1. Realizacja celów wskazanych w „Planie Gospodarki Odpadami dla Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2016 - 2022 z uwzględnieniem perspektywy na lata 2023-2028”, przyjętym przez Sejmik Województwa Zachodniopomorskiego uchwałą Nr XVIII/321/16 z dnia 27 grudnia 2016 roku:

    1. zmniejszenie udziału niesegregowanych odpadów komunalnych w całym strumieniu zbieranych odpadów (zwiększenie udziału odpadów zebranych selektywnie);
    2. zmniejszenie ilości powstających odpadów w tym ograniczenie marnotrawienia żywności;
    3. kupowanie produktów w opakowaniach zwrotnych;
    4. używanie toreb wielokrotnego użytku.

Rozdział IX

Postanowienia końcowe

§ 30. W sprawach nieuregulowanych w niniejszym Regulaminie stosuje się przepisy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1439 ze zm.), ustawy o odpadach oraz inne obowiązujące przepisy w zakresie objętym niniejszym Regulaminem.

 


Załączniki do pobrania

Plik Nazwa Data dodania Pobrań
03 12 2020 14 17 58 nr 188 regulamin utrzymania czystosci i porzadku (PDF, 5.02Mb) 2020-12-03 14:17:58 61
Plik Nazwa Data dodania Pobrań

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Aneta Brzezińska

Data wytworzenia:
26 lis 2020

Osoba dodająca informacje

Teresa Będzak

Data publikacji:
03 gru 2020, godz. 14:17

Osoba aktualizująca informacje

Teresa Będzak

Data aktualizacji:
03 gru 2020, godz. 14:17