Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Gminy Chojna

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

Tagi

Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Gminy Chojna za rok 2023

 

Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Gminy Chojna za rok 2023

 

Kwiecień 2024

1.    Cel przygotowania analizy

Roczną analizę stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Gminy Chojna za rok 2023 sporządzono w oparciu o art. 3 ust. 2 pkt 10 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w Gminach (tj. U. z 2024 r. poz. 399)

Celem sporządzenia przedmiotowej analizy jest dokonanie oceny stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Gminy Chojna za 2023 r. oraz weryfikacja możliwości technicznych i organizacyjnych Gminy w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi.

Podstawowe założenia niniejszej analizy to weryfikacja niżej wymienionych zagadnień:

  • możliwości przetwarzania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych, bioodpadów stanowiących odpady komunalne oraz przeznaczonych do składowania pozostałości z sortowania odpadów komunalnych i pozostałości z procesu mechaniczno -biologicznego przetwarzania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych;
  • potrzeby inwestycyjne związane z gospodarowaniem odpadami komunalnymi,
  • koszty finansowe poniesione w związku z gospodarowaniem odpadami komunalnymi,
  • liczba mieszkańców Gminy Chojna,
  • liczba mieszkańców, którzy nie wywiązali się z obowiązków określonych w ustawie,
  • ilość odpadów komunalnych wytwarzanych na terenie Gminy,
  • ilość niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych i bioodpadów stanowiących odpady komunalne, odbieranych z terenu Gminy oraz przeznaczonych
    do składowania pozostałości z sortowania odpadów komunalnych i pozostałości z procesu mechaniczno – biologicznego przetwarzania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych.

Analiza ma dostarczyć niezbędnych informacji dla stworzenia efektywnego i sprawnego systemu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Gminy Chojna.

 

Zasady odbioru odpadów komunalnych z terenu nieruchomości reguluje pakiet uchwał, do których należą m.in.:

  • Uchwała w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy,
  • Uchwała w sprawie określenia szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów w zamian za uiszczoną opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi,
  • Uchwała w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia stawki tej opłaty,
  • Uchwała w sprawie terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi,
  • Uchwała w sprawie wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi,
  • Uchwała w sprawie określenia rodzajów dodatkowych usług świadczonych przez Gminę Chojna w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, sposobu ich świadczenia oraz wysokości cen za te usług.

 

2. Ogólna charakterystyka systemu gospodarowania odpadami komunalnymi na terenie Gminy Chojna

Całkowita powierzchnia terenu Gminy Chojna wynosi 332,89 km2.. W skład Gminy wchodzą 23 sołectwa: Białęgi, Brwice, Czartoryja, Rurka, Jelenin, Lisie Pole, Grzybno, Garnowo, Grabowo, Strzelczyn, Kamienny Jaz, Stoki, Narost, Łaziszcze, Krajnik Dolny, Krajnik Górny, Godków, Godków Osiedle, Krzymów, Graniczna, Mętno, Zatoń Dolna, Nawodna.

Zgodnie z art. 3 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w Gminach, Gminy tworzą warunki
do wykonywania prac związanych z utrzymaniem czystości i porządku na terenie Gminy lub zapewniają wykonanie tych prac przez tworzenie odpowiednich jednostek organizacyjnych.


W wyniku przeprowadzonego postępowania w trybie zamówienia z wolnej ręki na podstawie art. 214 ust.1 pkt 11 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (t.j.Dz. U. z 2023 r. poz. 1605, 1720) została zawarta umowa pomiędzy Gminą Chojna a Przedsiębiorstwem Usług Komunalnych w Chojnie Sp. z o.o. Przedmiotem niniejszej umowy jest świadczenie usługi odbioru i transportu odpadów komunalnych powstających na terenach nieruchomości zamieszkałych gminy Chojna oraz zagospodarowanie tych odpadów w latach 2023-2025.

 

Zgodnie z art. 6r ust 2 w/w ustawy, z pobranych opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi Gmina pokrywa koszty funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, które obejmują koszty: odbierania, transportu, zbierania, odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, tworzenia i utrzymania punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych, obsługi administracyjnej tego systemu oraz edukacji ekologicznej w zakresie prawidłowego postępowania z odpadami komunalnymi.

 

Rada Miejska w Chojnie ustaliła, że opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi naliczana będzie zgodnie z art. 6j ust. 1 pkt 1 ustawy tj. od liczby osób zamieszkujących na terenie nieruchomości, w związku z czym opłata stanowi iloczyn liczby mieszkańców oraz stawki opłaty. 

 

W związku z wejściem w życie ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w Gminach oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2019 r. poz. 1579) wszyscy właściciele nieruchomości mają obowiązek zbierania odpadów w sposób selektywny. Zgodnie z Uchwałą nr XXV/190/2020 Rady Miejskiej w Chojnie z dnia 26 listopada 2020 r. zmieniająca uchwałę Nr XIV/108/2019 Rady Miejskiej w Chojnie z dnia 7 listopada 2019 r. w sprawie określenia metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi stawka opłaty została ustalona w wysokości 28,50 zł/os. Podwyższona stawka opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, jeżeli właściciel nieruchomości nie wypełnia obowiązku zbierania odpadów komunalnych w sposób selektywny wynosiła 85,50 zł/os. miesięcznie. Ponadto uchwałą NR XVI/120/2019 Rady Miejskiej w Chojnie z dnia 30 grudnia 2019 r. zmieniającą uchwałę Nr XIV/108/2019 Rady Miejskiej w Chojnie z dnia 7 listopada 2019 r. w sprawie określenia metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi zostało wprowadzono częściowe zwolnienie z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla właścicieli nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi kompostujących bioodpady stanowiące odpady komunalne w kompostowniku przydomowym w wysokości 0,50 zł za miesiąc od mieszkańca nieruchomości.

W roku 2023 stawka opłaty nie uległa zmianie.

W ramach systemu gospodarowania odpadami komunalnymi odbierane są odpady komunalne
z nieruchomości zamieszkałych.

System segregacji w gminie oparty jest na zbiórce odpadów „u źródła”. Zbiórka odpadów
na terenie Gminy Chojna w zabudowie wielorodzinnej odbywa się w systemie pojemnikowym, natomiast w zabudowie jednorodzinnej zbiórka odpadów odbywa się w systemie pojemnikowo -workowym. W pojemnikach mieszkańcy gromadzą odpady zmieszane, a w workach odpady selektywne. Segregację odpadów mieszkańcy prowadzą w podziale na 5 frakcji:

  • pojemnik/worek żółty- przeznaczony na metal i tworzywa sztuczne,
  • pojemnik/worek zielony- przeznaczony na szkło,
  • pojemnik/worek niebieski- przeznaczony na papier,
  • pojemnik/worek brązowy- przeznaczony na bioodpady,
  • pojemnik czarny- przeznaczony na odpady zmieszane tj. takie, których nie da się posegregować.

W ramach wnoszonej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi mieszkańcom przysługiwał:

  • odbiór odpadów zmieszanych z częstotliwością co 2 tygodnie w przypadku nieruchomości jednorodzinnej,
  • odbiór odpadów segregowanych z częstotliwością co 2 tygodnie w przypadku nieruchomości jednorodzinnej,
  • odbiór odpadów zmieszanych z częstotliwością dwa razy w tygodniu w przypadku nieruchomości wielorodzinnej,
  • odbiór odpadów segregowanych z częstotliwością co 2 tygodnie w przypadku nieruchomości wielorodzinnej,
  • odbiór bioodpadów z częstotliwością co 2 tygodnie w przypadku nieruchomości jednorodzinnej,
  • odbiór bioodpadów w przypadku nieruchomości wielorodzinnej z częstotliwością -
    w okresie od kwietnia do października raz w tygodniu. W pozostałych okresach raz
    na dwa tygodnie,
  • dostarczenie worków na odpady segregowane dla nieruchomości jednorodzinnych,
  • odbiór odpadów wielkogabarytowych raz w roku.

 

Mieszkańcy Gminy Chojna mogą bezpłatnie korzystać z Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (PSZOK), który zlokalizowany jest na działce nr 6/2 w obrębie geodezyjnym Kaliska.

W PSZOK- u przyjmowane są następujące frakcje odpadów:

  • papier i tektura, czasopisma, gazety i opakowania z papieru i tektury,
  • odpady opakowaniowe ze szkła bezbarwnego i kolorowego,
  • metal, tworzywa sztuczne w tym opakowania oraz opakowania wielomateriałowe typu tetra pak,
  • bioodpady,
  • meble i inne odpady wielkogabarytowe w ilości 500 kg na rok na gospodarstwo domowe,
  • przeterminowane leki i opakowania po lekach,
  • odpady niekwalifikujące się do odpadów medycznych powstałych w gospodarstwie domowym w wyniku przyjmowania produktów leczniczych w formie iniekcji i prowadzenia monitoringu poziomu substancji we krwi, w szczególności igły i strzykawki,
  • chemikalia i opakowania po chemikaliach w tym farby, rozpuszczalniki, oleje odpadowe,
  • zużyte baterie i akumulatory, sprzęt elektryczny i elektroniczny,
  • wszystkiego rodzaju lampy żarowe, halogenowe, świetlówki,
  • zużyte opony w ilości nieprzekraczającej 8 sztuk na rok na gospodarstwo domowe,
  • odpady budowlane i rozbiórkowe w ilości nieprzekraczającej 2000 kg na rok na gospodarstwo domowe,
  • odpady niebezpieczne,
  • odpady tekstyliów i odzieży.

 

3.Możliwości przetwarzania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych, bioodpadów stanowiących odpady komunalne oraz przeznaczonych do składowania pozostałości z sortowania odpadów komunalnych i pozostałości z procesu mechaniczno - biologicznego przetwarzania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych

Na terenie Gminy Chojna nie ma możliwości przetwarzania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych, bioodpadów stanowiących odpady komunalne oraz przeznaczonych
do składowania pozostałości z sortowania odpadów komunalnych i pozostałości z procesu mechaniczno-biologicznego przetwarzania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych.

Miejscem zagospodarowania odpadów komunalnych z terenu Gminy Chojna jest instalacja komunalna – w miejscowości Dalsze 36, zarządzana przez “EKO-MYŚL” Sp. z o.o. adres siedziby: Dalsze 36,74-300 Myślibórz. W roku 2023 z terenu Gminy Chojna przekazano do wskazanej instalacji - odpadów komunalnych o kodzie 20 03 01.

Celem funkcjonowania instalacji jest zmniejszenie ilości zmieszanych odpadów komunalnych, deponowanych bezpośrednio na kwaterze składowiska, poprzez ich stopniowe unieszkodliwianie
w procesach mechaniczno-biologicznego przetwarzania odpadów.

Na terenie instalacji w miejscowości Dalsze realizowane są następujące działania:

  • Sortowanie odpadów komunalnych oraz doczyszczanie surowców wtórnych,
  • Odzysk odpadów- produkcja paliwa alternatywnego,
  • Odzysk biogazu składowiskowego i produkcja zielonej energii,
  • Kompostowanie,
  • Składowanie odpadów.

 

Wykaz instalacji, do których trafiły odpady z terenu Gminy Chojna:

 

L.p

Nazwa instalacji

1

EKO-MYŚL SP. Z O.O.

2

REMONDIS GLASS RECYKLING POLSKA SP. Z O.O.

3

LEIPA GEORG LEINFELDER GMBH - PAPIERNIA

4

INNEKO SP. Z O.O.

5

ZUO CLEAN CITY SP. Z O.O.

6

ELEKTRORECYKLING S.A.- ZAKŁAD PRZETWARZANIA ZSEIE

7

NOVELIS SHEET INGOT GMBH - HUTA

8

 CEMEX POLSKA SP. Z O.O.

9

„CONKRET” Z.R. TREJDEROWSCY SPÓŁKA JAWNA,

10

ARCELLOR MITTAL WARSZAWA SP. Z O.O.

11

CHADA PAPERS LIMITED

12

KRONOSPAN POLSKA SP. Z O.O.

13

THEO STEIL GMBH ANGERMUNDERSTR;

14

UAB REPR-PET

15

STORA ENSO NAREW SP. Z O.O.

16

PROGROUP PAPER PM2GMBH

17

CANPACK RECYKLING SP. Z O.O.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4.    Analiza potrzeb inwestycyjnych oraz przedsięwzięć związanych z gospodarowaniem odpadami komunalnymi

Potrzeby inwestycyjne związane z gospodarką odpadami związane są z doskonaleniem systemu gospodarowania odpadami komunalnymi na obszarze całej gmin, w szczególności w zakresie prawidłowej segregacji odpadów komunalnych. Prowadzimy działania w celu zaniechania powstawania „dzikich wysypisk”, a także utrzymania czystości na terenie całej Gminy. Priorytetowym zadaniem Gminy na kolejne lata jest uszczelnienie systemu poprzez prowadzenie weryfikacji składanych przez mieszkańców deklaracji, kontroli przedsiębiorstw w zakresie umów zawartych na odbiór odpadów, a także w zakresie prawidłowej segregacji odpadów prowadzonej„u źródła”.

Przy większości budynków wielolokalowych zlokalizowanych na terenie Gminy powstały wiaty śmietnikowe. Takie rozwiązania przyczyniają się do poprawy estetyki Gminy oraz ograniczenia podrzucania odpadów do koszy należących do wspólnot.

 

5. Koszty poniesione w związku z odbieraniem, odzyskiem, recyklingiem i unieszkodliwianiem odpadów komunalnych w podziale na wpływy, wydatki i nadwyżki z opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi

Wartość kosztów systemu to kwota, jaką należy uzyskać z opłat, aby utrzymać system. Opłata
za gospodarowanie odpadami komunalnymi ma zapewnić pokrycie kosztów funkcjonowania systemu, który z mocy ustawy jest systemem „samofinansującym się”. Wydatki obejmują odbiór odpadów, transport do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych oraz miejsca zagospodarowania odpadów, unieszkodliwianie odpadów, utrzymanie PSZOK-u oraz obsługę administracyjną systemu.

W 2023 r. zgodnie z zawartą umową, Gmina Chojna płaciła Wykonawcy wynagrodzenie
za odbiór i zagospodarowanie odpadów zależne od ilości odebranych odpadów. Dla każdej z frakcji zostały ustalone jednostkowe ceny za 1 Mg odpadu.

 

  1. Dochody:
  1. przypis za rok 2023 (wartość wynikająca z deklaracji) – 3 984 642,43 zł,
  2. planowane dochody – 3 640 542,00 zł,
  3. dochody wykonane- 3 605 996,82 zł,
  4. zaległości mieszkańców na dzień 31.12.2023 r. – 421 978,20 zł,
  5. umorzenia zaległości – 6 251,70 zł,
  6. wpływy z tytułu kosztów egzekucyjnych, opłaty komorniczej i kosztów upomnień- 14 127,60 zł
  7. odsetki od nieterminowych wpłat z tytułu podatków i opłat- 8 255,12 zł
  1. Wydatki poniesione w 2023 r. w związku z gospodarowaniem odpadami:

Rodzaj kosztu

w zł

Odbiór i zagospodarowanie odpadów 

3 439 979,31 zł

Wynagrodzenie osobowe pracowników

211 649,01 zł

Różne opłaty i składki

 10 810,98 zł

Szkolenia

549,00 zł

Koszty postępowania sądowego i prokuratorskiego

 4 090,55 zł

RAZEM

3 667 078,85 zł

 

3. Nadwyżka budżetowa w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi:

W roku 2023 Gmina wydatkowała środki pochodzące z opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi, które nie zostały wykorzystane w roku 2022 w wysokości 331 499,67 zł. Środki zostały przeznaczone na pokrycie kosztów funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, w tym:

  • zakup oraz dostawa chwytaka wielofunkcyjnego w ramach wykonywania usługi odbioru, transportu oraz zagospodarowania odpadów komunalnych powstających na terenach nieruchomości zamieszkałych gminy Chojna- 62 361,00 zł;
  • zakup samochodu służbowego Dacia Duster 1.6 – udział w 50% kosztów zakupu samochodu w ramach wykonywania czynności kontrolnych w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie gminy oraz prawidłowej segregacji odpadów komunalnych- 34 950,00 zł.

6. Ilość niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych i bioodpadów stanowiących odpady komunalne, odbieranych z terenu gminy oraz przeznaczonych do składowania pozostałości z sortowania odpadów komunalnych i pozostałości z procesu mechaniczno-biologicznego przetwarzania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych

                Ilość (Mg) odebranych odpadów komunalnych z terenu Gminy Chojna w 2023 roku:

Kod odpadu

Rodzaj odpadu

Masa odpadu (Mg)

20 03 07

Odpady wielkogabarytowe

140,5600 Mg

15 01 06

Zmieszane odpady opakowaniowe

331,2500 Mg

15 01 01

Opakowania z papieru i tektury

123,3000 Mg

15 01 07

Opakowania ze szkła

242,9800 Mg

20 03 01

Niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne

3755 8700Mg

20 02 01

Odpady ulegające biodegradacji

344,9600 Mg

 

Ilość (Mg) odebranych odpadów komunalnych zebranych w Punkcie Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych

Kod odpadu

Rodzaj odpadu

Masa odpadu (Mg)

16 01 03

Zużyte opony

14,8600 Mg

20 03 07

Odpady wielkogabarytowe

163,8300 Mg

15 01 06

Zmieszane odpady opakowaniowe

0,2100 Mg

15 01 01

Opakowania z papieru i tektury

9,4500 Mg

15 01 07

Opakowania ze szkła

2,8400 Mg

17 01 01

Odpady betonu oraz gruz betonowy
z rozbiórek i remontów

151,6000 Mg

20 02 01

Odpady ulegające biodegradacji

81,1200 Mg

20 01 35*

Zużyte urządzenia elektryczne
i elektroniczne inne niż wymienione
w 20 01 21 i 20 01 23 zawierające niebezpieczne składniki

0,4900 Mg

20 01 36

Zużyte urządzenia elektryczne
i elektroniczne inne niż wymienione
w 20 01 21, 20 01 23 i 20 01 35

3,4700 Mg

 

Informacje o masie odpadów powstałych po przetworzeniu zmieszanych odpadów komunalnych, które przekazano do składowania

Kod odpadu

Rodzaj odpadu

Masa odpadu (Mg)

19 05 99

Inne niewymienione odpady

689,5800 Mg

19 12 08

Tekstylia

150,8300 Mg

19 12 12

Inne odpady w tym zmieszane substancje i przedmioty) z mechanicznej obróbki odpadów inne niż wymienione w 19 12 11

857,8300 Mg

 

Informacja o masie odpadów, powstałych po sortowaniu odpadów selektywnie odebranych i zebranych, przekazanych do składowania

Kod odpadu

Rodzaj odpadu

Masa odpadu (Mg)

19 05 99

Inne niewymienione odpady

12,2300 Mg

19 12 04

Tworzywa sztuczne i guma

118,9100 Mg

19 12 12

Inne odpady w tym zmieszane substancje i przedmioty) z mechanicznej obróbki odpadów inne niż wymienione w 19 12 11

379,7300 Mg

191208

Tekstylia

2,6600 Mg

 

Na terenie Gminy Chojna w 2023 roku przeprowadzono 1 raz zbiórkę odpadów wielkogabarytowych. Podczas zbiórki gabarytów w roku zostało zebranych 140,56 Mg

 

7. Poziomy recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami niektórych frakcji odpadów komunalnych oraz masa odpadów komunalnych wytworzonych na terenie gminy przekazanych do termicznego przekształcania oraz stosunek masy odpadów komunalnych przekazanych do termicznego przekształcania do masy odpadów komunalnych wytworzonych na terenie gminy

W roku 2023 Gmina Chojna osiągnęła poziom recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami odpadów surowcowych - papier, metal, tworzywa sztuczne i szkło na poziomie 16,48 %.

Poziom składowania odpadów komunalnych i odpadów pochodzących z przetwarzania odpadów komunalnych za 2023 rok wynosi 42,43 %

Poziom ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazanych do składowania w 2023 roku - w stosunku do masy tych odpadów wytworzonych w 1995 r. wynosi 70,05 %.

Łączna masa odpadów komunalnych przekazanych do termicznego przekształcania w tonach – 177,1800 Mg.

Stosunek masy odpadów komunalnych przekazanych do termicznego przekształcania do odebranych i zebranych odpadów komunalnych – 3,33 %.

 

8. Liczba mieszkańców Gminy Chojna, liczba właścicieli nieruchomości objętych gminnym   systemem gospodarowania odpadami

Opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi na terenie Gminy Chojna naliczana jest
od liczby osób, które zamieszkują nieruchomość. Podstawą naliczenia opłaty jest złożona deklaracja o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

Właściciele nieruchomości niezamieszkałych nie są obowiązani do wnoszenia opłaty na rzecz Gminy, w związku z czym są zobowiązani do zawierania indywidualnych umów w zakresie odbioru odpadów z przedsiębiorcą wpisanym do rejestru działalności regulowanej.  Gmina prowadzi rejestr umów zawartych na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości oraz rejestr przydomowych oczyszczalni ścieków w celu kontroli częstotliwości i sposobu pozbywania się komunalnych osadów ściekowych oraz w celu opracowania planu rozwoju sieci kanalizacyjnej.

Według stanu na dzień 31.12.2023 r. liczba mieszkańców Gminy wynosiła 12 829 osób,
w tym: liczba mieszkańców miasta- 6 896 osób, liczba mieszkańców wsi- 5 933 osób.

 

Liczba mieszkańców objętych opłatą na podstawie złożonych przez właścicieli nieruchomości deklaracji na dzień 31.12.2023 r. wynosiła 10 692 osób.

Różnica pomiędzy liczbą mieszkańców z ewidencji, a liczbą mieszkańców ze złożonych deklaracji wynika m.in. z pobytu mieszkańców Gminy za granicą w celach zarobkowych, wyjazdem do szkół, podjęciem pracy poza miejscem zameldowania.

Ponadto są również osoby, które pomimo zamieszkiwania na nieruchomości uchylają się od obowiązku złożenia deklaracji bądź podają zaniżoną liczbę osób zamieszkujących na nieruchomości.

Gmina prowadzi działania zmierzające do „uszczelnienia” systemu. Weryfikowane są dane zawarte w złożonych deklaracjach, a także wysyłane są wezwania do złożenia deklaracji. W przypadku braku deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi lub wątpliwości, co do danych zawartych w deklaracjach, wszczynane są postępowania w sprawie określenia wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, których rezultatem jest wydanie decyzji określającej wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Nieruchomości weryfikowane są także pod względem zużycia wody na danej nieruchomości. Uzyskujemy również dane odnośnie urodzonych dzieci, aby sprawdzić, czy są one ujmowane w deklaracjach, a także odnośnie tymczasowych meldunków obcokrajowców.

Gmina wystosowała 142 wezwania do złożenia deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi bądź złożenia wyjaśnień co do danych zawartych w deklaracji. Ponadto wysłano 39 wezwania do uprzątnięcia terenu nieruchomości.

Gmina prowadzi również działania windykacyjne wobec osób, które uchylają się z obowiązku dokonywania płatności z tytułu gospodarowania odpadami komunalnymi. W roku 2023 wystawiono 1225 upomnień oraz przekazano do Urzędu Skarbowego 306 tytułów wykonawczych.

9. liczba właścicieli nieruchomości, którzy nie zawarli umowy, o której mowa w art. 6 ust. 1 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, w imieniu których gmina powinna podjąć działania, o których mowa w art. 6 ust. 6–12 ustawy

W roku 2023 Gmina nie prowadziła postępowań administracyjnych wobec właścicieli nieruchomości niezamieszkałych.

 

10.  Podsumowanie

Priorytetowym zadaniem na kolejne lata będzie edukacja mieszkańców odnośnie świadomego postępowania z odpadami komunalnymi, w szczególności ich właściwa segregacja a także uszczelnienie systemu gospodarowania odpadami komunalnymi.

W 2023 r. na 94 nieruchomościach położonych na terenie gminy Chojna przeprowadzono kontrolę realizacji obowiązków właścicieli nieruchomości w zakresie prawidłowej segregacji odpadów komunalnych.

 

Gmina podejmuje działania związane z szerzeniem wśród mieszkańców Gminy Chojna postaw proekologicznych, m.in. wdrożono aplikację mobilną do bezpłatnego pobrania na urządzenia przenośne, która umożliwia mieszkańcom łatwy dostęp do wszelkich niezbędnych informacji odnośnie postępowania z odpadami komunalnymi. Aplikacja zawiera informacje
o harmonogramach wywozu odpadów, informacje o stawkach opłaty, informację o PSZOK, przypomina o terminach odbioru odpadów komunalnych oraz odpadów wielkogabarytowych. Ponadto aplikacja zawiera wyszukiwarkę odpadów. Po wpisaniu danego rodzaju odpadu aplikacja podpowiada mieszkańcom, co należy z nimi zrobić, do jakiego pojemnika go wyrzucić lub w jaki sposób zagospodarować. Aplikacja jest przydatnym narzędziem edukacyjno-ekologicznym w codziennym życiu mieszkańców gminy. Korzystanie z funkcji zasad segregacji odpadów zwiększa świadomość ekologiczną w tym zakresie. Ponadto mieszkańcy mogą za pomocą aplikacji zgłaszać do Urzędu wszelkie nieścisłości w odbiorze odpadów, a także informować Urząd odnośnie „dzikich wysypisk” zlokalizowanych na terenie Gminy Chojna. W roku 2023 koszty poniesione na edukację ekologiczną wyniosły 5646,00 zł. Ponadto na terenie Gminy funkcjonuje Miejski Punkt Elektroodpadów. Jest to innowacyjne urządzenie, które łączy w sobie kilka funkcji. Pierwszą i najważniejszą jest zbiórka elektroodpadów z podziałem na siedem rodzajów m. in. sprzęt komputerowy, pozostała drobna elektronika, telefony i ładowarki, żarówki, żarówki energooszczędne, pyty CD/DVD, tonery. Miejski Punkt elektroodpadów w przestrzeni miejskiej zwraca uwagę na problem elektroodpadów i potrzebę ich osobnej segregacji.

Gmina wyposażyła Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych w kontener biurowy przeznaczony dla obsługi PSZOK oraz w oprogramowanie „easypszok” dzięki, któremu usprawniono pracę PSZOK poprzez możliwość prowadzenia pełnej ewidencji przyjmowanych odpadów. Nieruchomości wielolokalowe otrzymały naklejki na pojemniki do segregacji odpadów, na których znajdują się zasady prawidłowej segregacji tj. informacja jakie odpady mogą trafiać do danej frakcji. Ma to wpływ na zwiększenie świadomości ekologicznej wśród mieszkańców, a także niweluje zjawisko nieprawidłowej segregacji odpadów. Naklejki umieszczone na pojemnikach są czytelne zarówno dla dzieci jak i dorosłych.

 

Działania te mają na celu poszerzanie świadomości mieszkańców Gminy w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi, co przyczyni się do ograniczenia ilości wytwarzanych odpadów oraz racjonalnego sortowania odpadów komunalnych w celu osiągnięcia wymaganych poziomów odzysku i recyklingu.

Sporządziła:
P. Turkiewicz


Załączniki do pobrania

Plik Nazwa Data dodania Pobrań
analiza stanu 2024 (DOCX, 104.44Kb) 2024-04-29 16:06:25 3
Plik Nazwa Data dodania Pobrań

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Paulina Turkiewicz

Data wytworzenia:
29 kwi 2024

Osoba dodająca informacje

Bartosz Dłubak

Data publikacji:
29 kwi 2024, godz. 16:06

Osoba aktualizująca informacje

Bartosz Dłubak

Data aktualizacji:
29 kwi 2024, godz. 16:06